خلاصه داستان آخر خط ما کجا هستیم تفکر و پژوهش پاسخ درس آخر خط تفکر و پژوهش ششم درس پیوستگی تفکر ششم دانلود فیلم های تفکر و پژوهش ششم دبستان تفکر و پژوهش ششم ابتدایی با جواب جواب فعالیت های درس تفکر و پژوهش ششم دانلود فیلم کیمیاگر تفکر و پژوهش

در ادامه مطلب

نوع عنوان فعالیت : نیمه تجویزی

مضمون : علت و معلول

صلاحیت‌ها : مشاهده، تجسم، استدلال، استنباط و نتیجه‏گیری

زمان : ۱ جلسه

پیوست : دارد

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

دانلود برگه ثبت مشاهدات درس                                                     ۲۴۷کیلو بایت 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

دانلود فیلم آخر خظ                                                                        ۷.۹۰مگابایت 

فعالیت شماره ۹ عنوان فعالیت: آخر خط

مضمون: علت و معلول

صلاحیت‌ها:مشاهده، تجسم، استدلال، استنباط و نتیجه‏گیری

زمان: ۴۵دقیقه

دانش‌آموزان در سنین خردسالی و ابتدای نوجوانی تصورات متفاوتی نسبت به پدیده‌ها و علت وقوع آن دارند. در نظام آموزشی همواره سعی می‌شود وقایع بر اساس یک نظام منطقی و علت قابل مشاهده تبیین و بررسی شود. در این فعالیت سعی می‌شود تا دانش‌آموزان در کنار روش رایج نگاهی نو نیز به علت وقع وقایع داشته باشند.

انتظارات عملکردی خاص:

·         طرح پرسش‌های مناسب و تشخیص مسئله

·        شناسایی و تشخیص منابع و شیوه‌های مناسب جمع‌آوری اطلاعات

·        کار بر روی اطلاعات و اندوخته‌ها برای تبدیل مجهول به معلوم

·        برنامه‌ریزی برای دستیابی به پاسخ سؤالات خود

·        پیش‌بینی نتایج و پیامدها و بروز رفتار خردمندانه‌

·        شناسایی تفاوت‌ها، شباهت‌ها و رابطه‌ها

·        استفاده از زبان صحیح و دقیق برای توضیح ایده‌ها و تصمیم‌های خود

·        استنباط و نتیجه‌گیری از یافته‌ها

·        همفکری با دیگران در حل مسائل و مشکلات

·       اصلاح و ارتقا نگرش‌های خود نسبت به پژوهش و یافته‌های علمی

انتظارات عملکردی مشترک

·        بررسی پدیده‌ها و روابط بین آن‌ها

·        بررسی قوانین حاکم بر روابط بین پدیده‌ها

·        بروز عمل اخلاقی در مراودات روزانه خود

·        استخراج معنا و مفهوم از تجارب خود

·        شناسایی راه‌های چگونگی یادگیری خود

مواد و وسایل آموزشی: فیلم آخر خط

فرایند اجرای فعالیت:

فیلم آخر خط را برای دانش‌آموزان نمایش دهید سپس سؤالات زیر را در کلاس مطرح و زمینه استدلال دانش‌آموزان را فراهم کنید.

·    ماشین فرسوده چه مشکلاتی ایجاد کرده بود؟ در این سؤال شما با سؤالات پیگیر پاسخ‏های دانش‏آموزان را به سمت جزئیات وقایع و رخدادهای موجود در فیلم هدایت کنید.

·        آیا هر چیز پیر و قدیمی مشکل ایجاد می‌کند؟

·        آیا هر چیز پیر و قدیمی فرسوده است؟

·        کسانی که ماشین فرسوده را نمی‌دیدند در مورد علت ترافیک چه تصوری می‌توانستند داشته باشند؟

·        آیا همیشه علت وقوع همه پدیده‌ها را می‌توان دید؟ در صورت ندیدن علت آیا می‏توان آن را حدس زد؟ چگونه می‏توان اینکار را کرد؟

·    اگر نتوانیم علت وقوع پدیده‌ها را ببینیم آیا می‌توانیم بگوییم که وجود ندارند؟ (از دانش‌آموزان بخواهید با استفاده از تجربیات و خوانده‌های خود به این سؤال پاسخ دهند. آن‌ها می‌توانند از روش‏ها و عملکرد کاراگاهان، دانشمندان یا حکیمان، و . . . تا ماوراالطبیعه مثال بزنند. )

توصیه‏های اجرایی:

·   در این فعالیت دانش‌آموزان رابطه علت و معلولی را کشف خواهند کرد و معلم فقط تسهیل‌گر خواهد بود لذا از ذکر عباراتی چون « هر معلولی علتی دارد و . . . » پرهیز کنید.

فعالیت تکمیلی:-----------

پیوست‏:-----------