خلاصه داستان آخر خط ما کجا هستیم تفکر و پژوهش پاسخ درس آخر خط تفکر و پژوهش ششم درس پیوستگی تفکر ششم دانلود فیلم های تفکر و پژوهش ششم دبستان تفکر و پژوهش ششم ابتدایی با جواب جواب فعالیت های درس تفکر و پژوهش ششم دانلود فیلم کیمیاگر تفکر و پژوهش
در ادامه مطلب
نوع عنوان فعالیت : نیمه تجویزی
مضمون : علت و معلول
صلاحیتها : مشاهده، تجسم، استدلال، استنباط و نتیجهگیری
زمان : ۱ جلسه
پیوست : دارد
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
دانلود برگه ثبت مشاهدات درس ۲۴۷کیلو بایت
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
دانلود فیلم آخر خظ ۷.۹۰مگابایت
فعالیت شماره ۹ عنوان فعالیت: آخر خط
مضمون: علت و معلول
صلاحیتها:مشاهده، تجسم، استدلال، استنباط و نتیجهگیری
زمان: ۴۵دقیقه
دانشآموزان در سنین خردسالی و ابتدای نوجوانی تصورات متفاوتی نسبت به پدیدهها و علت وقوع آن دارند. در نظام آموزشی همواره سعی میشود وقایع بر اساس یک نظام منطقی و علت قابل مشاهده تبیین و بررسی شود. در این فعالیت سعی میشود تا دانشآموزان در کنار روش رایج نگاهی نو نیز به علت وقع وقایع داشته باشند.
· طرح پرسشهای مناسب و تشخیص مسئله
· شناسایی و تشخیص منابع و شیوههای مناسب جمعآوری اطلاعات
· کار بر روی اطلاعات و اندوختهها برای تبدیل مجهول به معلوم
· برنامهریزی برای دستیابی به پاسخ سؤالات خود
· پیشبینی نتایج و پیامدها و بروز رفتار خردمندانه
· شناسایی تفاوتها، شباهتها و رابطهها
· استفاده از زبان صحیح و دقیق برای توضیح ایدهها و تصمیمهای خود
· استنباط و نتیجهگیری از یافتهها
· همفکری با دیگران در حل مسائل و مشکلات
· اصلاح و ارتقا نگرشهای خود نسبت به پژوهش و یافتههای علمی
انتظارات عملکردی مشترک
· بررسی پدیدهها و روابط بین آنها
· بررسی قوانین حاکم بر روابط بین پدیدهها
· بروز عمل اخلاقی در مراودات روزانه خود
· استخراج معنا و مفهوم از تجارب خود
· شناسایی راههای چگونگی یادگیری خود
مواد و وسایل آموزشی: فیلم آخر خط
فرایند اجرای فعالیت:
فیلم آخر خط را برای دانشآموزان نمایش دهید سپس سؤالات زیر را در کلاس مطرح و زمینه استدلال دانشآموزان را فراهم کنید.
· ماشین فرسوده چه مشکلاتی ایجاد کرده بود؟ در این سؤال شما با سؤالات پیگیر پاسخهای دانشآموزان را به سمت جزئیات وقایع و رخدادهای موجود در فیلم هدایت کنید.
· آیا هر چیز پیر و قدیمی مشکل ایجاد میکند؟
· آیا هر چیز پیر و قدیمی فرسوده است؟
· کسانی که ماشین فرسوده را نمیدیدند در مورد علت ترافیک چه تصوری میتوانستند داشته باشند؟
· آیا همیشه علت وقوع همه پدیدهها را میتوان دید؟ در صورت ندیدن علت آیا میتوان آن را حدس زد؟ چگونه میتوان اینکار را کرد؟
· اگر نتوانیم علت وقوع پدیدهها را ببینیم آیا میتوانیم بگوییم که وجود ندارند؟ (از دانشآموزان بخواهید با استفاده از تجربیات و خواندههای خود به این سؤال پاسخ دهند. آنها میتوانند از روشها و عملکرد کاراگاهان، دانشمندان یا حکیمان، و . . . تا ماوراالطبیعه مثال بزنند. )
توصیههای اجرایی:
· در این فعالیت دانشآموزان رابطه علت و معلولی را کشف خواهند کرد و معلم فقط تسهیلگر خواهد بود لذا از ذکر عباراتی چون « هر معلولی علتی دارد و . . . » پرهیز کنید.
فعالیت تکمیلی:-----------
پیوست:-----------