صفحه ۴۸ علوم چهارم جمع آوری اطلاعات چگونگی تهیه خشت و آجر و استحکام خانه های خشتی و آجری در خانه های روستایی کتاب علوم چهارم ابتدایی دبستان از سایت نکس لود دریافت کنید.

چگونگی تهیه خشت آجر و استحکام خانه های خشتی

در این پست میخواهیم برای شما عزیزان درباره چگونگی تهیه خشت آجر و استحکام خانه های خشتی و خانه های گلی و نحوه آموزش و راه و روش استحکام خانه های آجری تحقیق و مقاله تهیه کنیم که دانش‌آموزان بتوانند به راحتی آن را برای مدرسه استفاده کنند و هیچ مشکلی در رابطه با این موضوع نداشته باشند. به زودی ما دانلود و مقاله را به صورت های مختلف برای شما عزیزان در این پست قرار خواهیم داد و این پست می باشد اگر میخواهید زودتر این مطلب را تکمیل کنیم در نظرات در پایین همین مطلب برای ما نظر ارسال کنید. این سوال اطلاعات جمع آوری کنید صفحه 48 کتاب علوم چهارم ابتدایی هست.

مقدمه نحوه ساخت خشت

خشت یکی از مصالح ساختمانی است که در زمان های نه چندان دور برای ساخت خانه ها از آنها استفاده می شده. هنوز هم در روستاها خانه هایی وجود دارند که با خشت ساخته شده اند شما می توانید با مراجعه به روستاهای اطراف خانه هایی را پیدا کنید که با خشت ساخته شده اند خشت یکی از مصالح ساختمانی است که معمولاً به اشکال و ضخامتهای مختلف می‌تواند تولید شود ولی متداول ترین شکل آن به ضلع ۲۰ سانتی متر و به ضخامت پنج سانتی متر است در اصطلاح ساختمان سازی به نصف یک خشت یک نیمه گفته می شود.

نحوه ساخت خشت

برای تهیه خشت و آجر روسیه سه روش متداول وجود دارد که در هر روش میزان رطوبت خاک و نوع گل متفاوت است بنابراین ما برای تولید خشت با سه نوع گل مواجه هستیم انواع گل ها  عبارتند از گل خشک گل سفت و گل خمیری که در ادامه هر یک را بررسی میکنیم.

گل خشک

با اضافه نمودن آب به مقدار ۸ الی ۱۲ درصد وزن ماده اولیه تهیه می شود با کمک پرس خشک شکل می‌گیرد اکثر آجر های صنعتی و همه سفال های رسی ساختمانی با شیوه گل خشک ساخته می شود.

گل سفت

با افزودن آب به میزان ۲۰ الی ۲۵ درصد وزن ماده اولیه تهیه می‌شود و با شیوه ماشینی خشت می زنند در این شیوه از ماشین های خشت زنی هیدرولیکی استفاده می شود خشت شکل U  به صورت منشوری با قاعده مربع یا مستطیل از دستگاه خارج می شود و سپس آن را با کمک دستگاه برش به اندازه های مساوی تقسیم می کنند.

گل خمیری

با اضافه نمودن آب به مقدار حدود ۶۰ درصد وزن به خاک تهیه می شود تا حالت خمیری ایجاد شود و بتوان با کمک دست به آن شکل داد در این شیوه گل را درون قالب های چوبی می ریزند و با دست فرم می دهند و خشت می زنند.

خشک کردن خشت

هنگامی که برش ها از ماشین های شکل دهی خارج می شوند مقدار قابل توجهی رطوبت همراه خود دارند. خشک کردن خشت خام قبل از پختن آن به علت جلوگیری از تغییر حالت شکل زیاد و ترک در سطح ۸ می باشد و همچنین از صرف هزینه سوخت بیشتر در کره اصلی و امکان دوده گرفتن کوره به سبب رطوبت اولیه زیاد سوخت ناقص جلوگیری می کند خشک کردن موجب بروز انقباض می‌شود و این انقباض تا حد مجاز است که محصول نهایی دارای اندازه مناسب و دلخواه باشد. جمع شدگی در خشت خشک شده حدود ۱۰ درصد در هر بعد است. درجه حرارت کوره خشک کن ۴۰ تا ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد و زمان‌های خشک کردن از ۲۴ تا ۴۸ ساعت متغیر است.حرارت لازم معمولاً به کمک گرمای تلف شده از کوره های اصلی فراهم می شود در کلیه مراحل حرارت و رطوبت کاملا تنظیم می‌شود تا از انقباض با سرعت که باعث ایجاد شدن ترک های بسیاری می شود اجتناب گردد در مناطق گرم و خشک از گرمای هوا به منظور خشک کردن خشت استفاده می کنند این روش نحوه چیدن خشت از اهمیت بسیار فراوانی برخوردار است به طوری که جریان هوا باید یکجانبه نباشد چون باعث ایجاد انحنا و تغییر شکل آجر در اثر خشک شدن یکجانبه می‌شود خشت خشکی که برای پختن آجر آماده شده است رطوبت بین ۸ تا ۱۲ درصد به همراه دارد.

نحوه ساخت آجر

آجر با روشهای متفاوت ایجاد می شود آجر به دو نوع می توان پیدا کرد اجر سنتی و آجر صنعتی قبل از صنعتی شدن تولید آجر در تمام نقاط که امکان پخت خشت خام بود آجر سنتی یا آجر دستی تولید می شده است این نوع آجر امروزه در بناهای تاریخی مورد استفاده قرار می گیرد.

مراحل تولید آجر سنتی

پس از تهیه خاک مورد نظر خاک را آخوره گرفته و آب داخل آن میریزیم یک تا دو روز صبر می کنیم تا خوب خیس بخورد. درست شده را خوب مخلوط می کنیم و روی آن را می پوشانیم تا گل ها خوب برسد یعنی اگر هنوز خیس نخورده باشد کاملا خیس خورده محلی صاف را جهت تخلیه خشت آماده می‌نماییم گل آماده شده را پس از بریدن در داخل قالب هایی که قبلا آماده نموده ایم ریخته و گل اضافه روی قالب را با ابزاری که قبلا تهیه نموده ایم برمی‌داریم. خشت داخل قالب را در محلی که از قبل صاف کرده ایم برمیگردانیم پس از تهیه خشت باید روی آن را بپوشانیم تا اینکه آرام باش که شود در غیر این صورت خشت ترک خواهد خورد. پس از خشک شدن خشت آن را داخل کوره می چینند و به آن حرارت می‌دهند تا پخته شود.

مراحل تولید آجر صنعتی

مشخص نمودن خاک مورد نیاز برای تولید هر نوع آجر دیپو توسط بردیزل حداکثر به عمق ۱۵۰ سانتیمتر دیپو یعنی زمین را کندن و خاک آن را جمع کردند.خاک جمع شده را توسط لودر داخل کمپرس بارگیری می‌کنند و به محل انبار کارخانه سیلو می‌آورند. خاک سیلو توسط نوار نقاله داخل آسیاب ریخته می‌شود و آسیاب خاک وارد شده به دانه های ریز حداکثر ۵ میلیمتر تبدیل می نماید چون هرچه دانه ها ریزتر باشد برای آب گیری مساعد تر است. خاک آسیاب شده توسط نوار نقاله وارد مخلوط کن شماره یک می شود که در آنجا با مقداری حدود ۱۵ درصد آب مخلوط می گردد پس از خروج گل از مخلوط شماره یک نوار نقاله گل را به والس می رساند والس عمل بریدن گل را انجام میدهد. پس از خروج گل از والس گل توسط نوار نقاله مخلوط کن شماره ۲ وارد شده که در آنجا نیز مقداری آب به آن افزوده شده و گل از مخلوط کن دوم وارد پرس می شود. پس از ورود گل به پرس وکیوم های گل داخل پرس را تخلیه کرده تا اینکه چسبندگی مولکول های گل با هم بیشتر شده و میزان جذب آب آن کمتر گردد. گل ها کم شده داخل پرز توسط حلزون داخل پرس به طرف قالب رانده شده و بر حسب نیاز به شکل قالب بسته‌بندی شده بر درب بپرسد از قالب خارج می شود.گل خارج شده که مثل قالب یخ می باشد به آن شمش می‌گویند توسط برش گروهی به قسمتهای مساوی مطابق درخواست مشتری بریده شده روی نوار قرار می گیرد پس از خروج خشت خام از زیر برش به دو طریق خشت ها برداشته می شود.خشت خروجی از برش روی پالت آلومینیوم قرار و پالت روی دستگاه الواتور گرفته و توسط فینگر به داخل خشک کن وارد میشود.خشت پس از خروج از زیر برش روی نوار قرار گرفته تا کارگران آنها را روی واگن تخلیه نمایند و واگن‌ها توسط تراکتور به محل باز برده شده و کارگران خشت ها را در فضای باز تخلیه کرده تا خشک گردد و پس از خشک شدن داخل کوره چیده میشود. پس از خشک شدن خشت به هر دو صورت خشت خشک توسط کارگران داخل کوره چیزی میشود. رشته چیده شده داخل کوره قمیر پس از حدود ۱۶ تا ۲۴ ساعت پخته شده و پس از ۱۵ ساعت سرد میشود آجر پخته شده توسط نوار که یک سر آن داخل قمیر و سر دیگر آن داخل کامیون میباشد جهت مقصد مشخص شده توسط کارگران بارگیری خواهد شد.